V20
Einsatz von SprayGel® zur Adhäsionsprophylaxe bei ausgedehnten endoskopischen Eingriffen
Gynaecological clinic in the clinical center Duisburg, Duisburg
Korell M
Frauenklinik im Klinikum Duisburg, Duisburg
Fragestellung: Das Auftreten von Adhäsionen ist nach praktisch allen abdominellen Operationen zu beobachten und stellt ein bislang nur unzureichend gelöstes Problem dar. Die Folgen von Verwachsungen sind neben möglicher Sterilität und Schmerzen auch Subileus bis hin zum Darmverschluss. Viele verschiedene Methoden sind in den letzten Jahrzehnten zur Adhäsionsprophylaxe verwendet worden, wobei lediglich die sogenannten Barrieremethoden eine klinische Wirksamkeit zeigen konnten.
Question: The occurrence of adhesions is to be observed after practically all abdominellen operations and represents a so far only insufficiently solved problem. The consequences of growing together are apart from possible sterility and pain also Subileus up to the intestine catch. Many different methods were used in the last decades for the adhesion prophylaxis, whereby only the so-called barrier methods could show a clinical effectiveness.
Seit Ende letzten Jahres steht mit SprayGel® ein neue Methode zur Verringerung der postoperativen Verwachsungen zur Verfügung. Wir haben die klinische Wirksamkeit und Verträglich bei ausgedehnten endoskopischen Eingriffen überprüft.
Since end last yearly is available with SprayGel® new method for the decrease of the post office-operational growing together. We examined the clinical effectiveness and compatible with expanded endoscopic interferences.
Methodik: Bei Patientinnen mit einem hohen Risiko für postoperative Verwachsungen wurden am Ende des Eingriffs die Wundflächen mit SprayGel® einem aus Polyethylenglycol, mit Methylenblau angefärbtem Spray abgedeckt. Der postoperative Verlauf wurde dokumentiert und das Ausmaß der Verwachsungen bei einer Second look-Laparoskopie überprüft.
Methodology: With female patients with a high risk for post office-operational growing together at the end of the interference the Wundflaechen was taken off with SprayGel® from Polyethylenglycol, with blue angefaerbtem spray. The post office-operational process was documented and the extent of the growing together with a Second look Laparoskopie was examined.
Bislang wurden 34 Patientinnen mit SprayGel behandelt. Bei 11 bzw. 15 Frauen waren Myome bzw. eine Endometriose operiert worden. Bei 13 Patientinnen lagen starke Adhäsionen mit hohem Rezidivrisiko vor.
So far 34 female patients were treated with spray gel. With 11 and/or. 15 women had been operated Myome and/or a Endometriose. With 13 female patients strong adhesions with high Rezidivrisiko were present.
Ergebnisse: Der postoperative Verlauf war bezüglich der SprayGel-Applikation in allen Fällen unauffällig. Bislang konnte bei 18 Frauen eine second look-Laparoskopie im Abstand von 1–4 Wochen postoperativ durchgeführt werden. Hierbei zeigten sich bei 5 Frauen keinerlei Verwachsungen, während in 6 bzw. 5 Fällen leichte bzw. schwere Adhäsionen nachweisbar waren.
Results: The post office-operational process was inconspicuous concerning the spray gel application in all cases. So far one could be accomplished second look Laparoskopie in the distance of 1-4 weeks post office-operationally with 18 women. Here no growing together showed up, during in 6 and/or with 5 women. 5 cases easy and/or heavy adhesions were provable.
Schlussfolgerung: Der Stellenwert von SprayGel® zur Adhäsionsprophylaxe lässt sich noch nicht abschließend beurteilen. Die Anwendung ist einfach erlernbar und wird von den Patientinnen gut toleriert. Die postoperative Adhäsionsrate liegt etwa in dem Bereich, der mit anderen Methoden wie z.B. Intergel® (ausgedehnte Adhäsionen) oder Interceed TC7® erzielt wird. Eine organspezifische Auswertung der SprayGel-Anwendung und besonders eine randomisierte Vergleichsstudie wird die Effektivität besser abklären können. Nach den bislang vorliegenden Erfahrungen scheint aber mit SprayGel® ein weitere Möglichkeit zur Adhäsionsprophylaxe zu bestehen.
Conclusion: The value from SprayGel® to the adhesion prophylaxis cannot be judged yet finally. Application is simply easy to learn and by the female patients is well tolerated. The post office-operational adhesion rate lies for instance in the range, which with other methods e.g. Intergel® (expanded adhesions) or Interceed TC7® is obtained. The effectiveness will particularly be able to clarify a organ-specific evaluation of the application of spray gels and a randomized trade-off study better. After the so far available experiences however further possibility for the adhesion prophylaxis seems to exist with SprayGel®.
Link to More on Dr. Korell and SprayGel Here
IHRT is a human rights team of persons from around the world who suffer with ARD. We share a common goal of protecting ourselves and others from practices not wise for persons afflicted with ARD. We address issues surrounding ARD in a public format so that those with ARD are informed in every aspect of an issue so that they can make an informed decisions about health care.
ARD, CAPPS, Adhesions and Adhesion Related Disorder , Internal Scar Tissue, Hope for those who suffer from Adhesions
Thursday, May 31, 2007
SprayGel comments by Dr. Matthias Korell
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